Difon La Idea


Crema el teu cotxe!
Juny 12, 2010, 7:36 am
Filed under: anti-industrialisme

DESFES-TE DEL TEU AUTOMÒBIL!

La implantació massiva de l’automòbil i la supressió d’altres mitjans de transport que s’ha produït en els darrers cent anys no respon a criteris racionals ni a la voluntat real de la ciutadania, sinó a les dinàmiques de creixement econòmic intrínseques al sistema de l’economia de mercat i als interessos de les elits transnacionals que controlen aquest sistema. L’automòbil és cada cop més contrari a l’interès general doncs resulta altament perjudicial. A continuació examinem breument les negatives repercussions socials, vitals, econòmiques, funcionals, psicològiques, biològiques, energètiques i ecològiques de la implantació massiva de l’automòbil.

Socials

La conquesta de l’espai públic per part de l’automòbil ha contribuït decisivament a la destrucció dels llaços socials. L’automòbil redueix l’espai per als vianants, converteix les ciutats en llocs hostils assetjats per la velocitat, el soroll i el fum, impedeix el joc de carrer, obliga a rígids controls del comportament dels nens, foragita a la gent gran i mata o fereix cada any a un bon nombre de ciutadans. Una vegada que els cotxes han ”assassinat a la ciutat”, es tornen necessaris més cotxes i més veloços per escapar per les autopistes a les afores. Obtinguem més cotxes per poder escapar de la destrucció causada pels cotxes!

Vitals

La massificació del transport motoritzat és una seriosa amenaça per a la vida humana. Tot i les millores en matèria de seguretat, l’índex de sinistralitat de l’automòbil continua sense tenir parangó: viatjar en cotxe és aproximadament 44 vegades més perillós que fer-ho amb altres mitjans de transport. Cada any, milers de persones moren o sofreixen mutilacions, són ferits o greument traumatitzats per accidents de carretera.

Econòmiques

La implantació massiva de l’automòbil és absurda des del punt de vista econòmic: la relació costos/beneficis és pèssima. En efecte, el nord-americà mitjà ha de dedicar unes 1600 hores a l’any al seu automòbil: assegut al seu interior, treballant per pagar-lo, per pagar l’assegurança, per pagar les llandes, els peatges, les multes i els impostos per carreteres estatals i els aparcaments. Li dedica quatre hores al dia en que l’utilitza, s’ocupa d’ell o treballa per a ell. Però si ens preguntem quin rendiment en treu d’aquestes 1600 hores invertides, que són una estimació mínima, descobrim la ridícula eficiència de l’automòbil: en aquestes 1600 hores fa uns 10.000km, és a dir, 6km per hora (la mateixa velocitat que el caminar humà!).

Pel que fa al transport de productes, els centenars de camions i els seus respectius xofers que circulen diàriament per qualsevol autovia suposen unes despeses humanes, econòmiques i energètiques que podrien ser notablement reduïdes, amb l’ús de ferrocarrils.

Funcionals

Degut a les congestions i embussos que ocasiona el cotxe, en moltes ciutats del món la circulació s’ha fet més lenta que en l’època dels carruatges de cavalls. La bicicleta i el tramvia són bastant més veloços que el cotxe en terreny urbà, la velocitat mitjana del qual és de 13 km/h.

Psicològiques

El trànsit motoritzat provoca una translació entorpida, tensa, perillosa i individualista, coses que sovint es tradueixen en agressivitat, angoixa o por. L’us de la bicicleta i el ferrocarril, en canvi, permet la comunicació entre els viatgers i produeix una sensació de major fluïdesa i pau.

Biològiques

Per a cada persona que mor en un accident de tràfic, tres perden la vida a causa de la

contaminació emesa pels cotxes. Respirar fum d’un cotxe no causa directament la mort, però si que desencadena i agreuja malalties respiratòries, cardiovasculars i càncer del pulmó.

Energètiques

En menys d’un segle, la humanitat està consumint l’energia fòssil que el planeta terra ha produït mitjançant processos geològics de milions d’anys. L’expansió de l’automòbil és un

dels principals causants d’aquest malbaratament de “l’or negre”. Òbviament, la bicicleta i el ferrocarril consumeixen molta menor energia que l’automòbil, doncs són molt més eficients: un cavall de vapor és deu vegades més eficaç en una via fèrria que en una carretera, i amb la bicicleta “l’ésser humà supera el rendiment possible de qualsevol màquina i qualsevol animal evolucionat”.

Ecològiques

La producció d’un automòbil de 850 quilos requereix prop de dos tones equivalents de petroli, 300.000 litres d’aigua i vint vegades més matèria prima que el seu pes final. L’elaboració i transformació d’aquestes matèries primes i productes industrials (acer, alumini, cautxú, pintures, vidre i plàstic) té un enorme cost ambiental, directe e indirecte. Anualment es produeixen 40 milions d’automòbils, que en un període que rarament supera els deu anys, acabaran convertits en ferralla i residus (13). Per últim, és ben sabut que el trànsit motoritzat emet grans quantitats de diòxid de carboni que es concentren a l’atmosfera provocant un dels fenòmens més preocupants de la crisi ecològica actual: l’efecte hivernacle i el subseqüent escalfament global.

CAL CAPGIRAR EL NOSTRE SISTEMA DE TRANSPORT

El ferrocarril, el tramvia i la bicicleta són mitjans de transport molt millors en diversos sentits (més segurs, eficients, silenciosos, econòmics, funcionals, nets, ecològics i en la gran majoria de casos més ràpids que el transport motoritzat).

L’aclaparadora edificació de carreteres arreu dels Països Catalans en els darrers cinquanta anys contrasta amb la nul·la construcció de noves línies ferroviàries per als desplaçaments locals i amb la supressió dels carrilets que existien (Com ara el d’Olot a Girona o el d’Alcoi a Gandia). Des de 1970 s’han abandonat una mitjana de 600km de via fèrria cada any, mentre que la xarxa de carreteres ha crescut en 12.000 km/any. Així mateix, a Barcelona, com a gairebé totes les ciutats del món, fa quaranta o cinquanta anys es va procedir a la supressió dels tramvies: calia deixar espai per al trànsit motoritzat.

*Si tots aquests idiotes haguessin agafat l’autobús, ara ja estaria a casa!

Per veure l’article sencer:

http://www.democraciainclusiva.org/txt/auto.pdf

Advertisements

Feu un comentari so far
Deixa un comentari



Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s



%d bloggers like this: